Pakkende teksten? Grijp je lezer bij de start!
Wil je pakkende teksten schrijven? Vergeet dan de lange, theoretische aanloop die je leerde op de universiteit. Leer van journalisten: die weten hoe ze lezers moeten grijpen vanaf de start. Zij weten dat er geen seconde te verliezen valt en gebruiken structuur om snel duidelijk te maken wat de lezer kan verwachten. Drie journalistieke concepten waarmee jouw teksten beter van start gaan.
De 5 W’s
Journalisten leggen in de eerste alinea al de belangrijkste wapenfeiten op tafel. Zij gebruiken de vijf W’s: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom. En eigenlijk ook de H van Hoe. Dat maakt direct duidelijk wat de lezer ongeveer kan verwachten. En waarom het belangrijk is om door te lezen. Elk van de W’s (en H) wordt vervolgens in het stuk zelf uitgewerkt.
Een voorbeeld uit de praktijk. Een persbericht bij een eindrapport van een onderzoeksprogramma naar de toekomst winkelen:
“Flexibiliteit, informatie en samenwerking worden essentieel in 2020. De logistieke keten zal als gevolg van toenemende online consumentenbestedingen continu blijven veranderen tot aan 2020. Nederlandse bedrijven moeten zich rap op de snelle competitieve wereld voorbereiden. Internationals als Amazon en Google hebben nu al een voorsprong. Dat concluderen de supply chain experts van Shopping2020, waarvan Eurogroup Consulting de voorzitter is.”
Wat: Nederlandse bedrijven moeten zich rap op de snelle competitieve wereld voorbereiden
Waarom: Amazon en Google hebben nu al een voorsprong + toenemende online consumentenbestedingen
Wie: dat zeggen supply chain experts van Shopping2020
Waar, Wanneer en Hoe zijn nog niet duidelijk. Dat kan dus beter!
“Nederlandse bedrijven moeten zich rap op de snelle competitieve wereld van online shoppen voorbereiden. Amazon en Google hebben al een voorsprong in hun supply chain. Om bij te blijven moeten Nederlandse spelers snel investeren in flexibiliteit, informatie-uitwisseling en samenwerking in de logistieke keten. Dat concluderen de supply chain experts onder leiding van Eurogroup Consulting vandaag in hun eindrapport voor onderzoeksprogramma Shopping2020.”
Wat: Nederlandse bedrijven moeten zich rap op de snelle competitive wereld van online shoppen voorbereiden
Waarom: Amazon en Google hebben al een voorsprong in hun supply chain.
Hoe: Nederlandse spelers moeten snel investeren in flexibiliteit, informatie-uitwisseling en samenwerking in de logistieke keten
Wie: dat concluderen de supply chain experts
Waar: in hun eindrapport
Wanneer: vandaag
Koppen
Een goede kop boven een artikel licht een tipje van de sluier van het artikel: het is informatief en houdt het tegelijk nog een beetje spannend. Het wekt genoeg interesse van de lezer om door te willen lezen.
De kop uit die bij de introductie van hierboven hoort is eigenlijk een beetje te saai: “Bevindingen van Shopping2020 supply chain experts”. Toch is dit waar het om draait. Dan zijn ondertitels (tekst onder de kop) of chapeaus (tekst boven de kop) heel handig. Uiteindelijk hebben we in het persbericht deze kop opgenomen: “Nederlandse logistieke moet op de schop”.
Kop: Nederlandse logistiek moet op de schop
Subkop: Bevindingen van Shopping2020 supply chain experts
De 15-jarige buurjongen
Vind je de journalistiek wel erg simpel en soms kinderachtig geformuleerd? Dat klopt! Journalisten nemen vaak “je vijftienjarige buurjongen” als ijkpersoon. Dat is het niveau waarop het algemeen publiek makkelijk jouw teksten leest. Hoogstwaarschijnlijk is bestaat jouw doelgroep uit professionals en managers die best moeilijkere teksten begrijpen. Maar ook dan is het principe van de buurjongen zinvol. Jouw doelgroep moet vast al snel veel informatie tot zich nemen. Dan doe je hen een plezier als jouw tekst lekker makkelijk weg leest.

