Zeg het met een interview
Interviews, wie is er niet dol op? Het leest heerlijk weg, waarschijnlijk omdat iemand letterlijk aan het woord is. Een interview bovendien prettig zelf te maken. In tegenstelling tot een betoog hoeft je verhaal namelijk niet 100% sluitend te zijn. En met vraag & antwoord heb je meteen een structuur. Maar het grootste voordeel is toch dat iemand ermee vertelt hoe goed jíj bent. Drie manieren om interviews in te zetten als marketinginstrument.
1. Word geïnterviewd
Word je zelf gevraagd voor een interview? Gefeliciteerd! Waarschijnlijk ben jij dan die ene expert bent waar niemand omheen kan. Of ben je eerder geïnterviewd en had je toen zo’n lekkere gepeperde mening. Of heb je onderzoek hebt gedaan naar iets wat nieuwswaardig is (daarover een andere keer meer). Helaas worden de meeste drukbezette professionals met een genuanceerde mening niet vanzelf gevraagd. Toch geinterviewd worden? Het kan soms tegen betaling. Dan is het onderdeel van een advertentiecampagne in een apart katern of met de term ‘advertorial’ erboven. Zo is duidelijk voor lezers dat jij hiervoor betaald hebt. Aan jou om te oordelen of je dit wilt.
2. Interview je opdrachtgever
Draai het eens om: interview zelf iemand. Heb je een project afgerond waarmee je je opdrachtgever goed hebt geholpen? Grote kans dat jouw opdrachtgever daar ook trots op is. Afhankelijk van de gevoeligheid van het onderwerp (of het feit dat jij hielp), kun je samen de publiciteit zoeken. Natuurlijk kan je opdrachtgever in dat interview meteen iets aardigs over je werk zeggen. Maar besteed niet te veel aandacht aan jouw rol. Laat het vooral gaan over de opdracht en de resultaten die zijn behaald. Dat is interessanter voor andere potentiële opdrachtgevers. En die leggen echt wel de link met jou. Bovendien zijn veel journalisten een tikkeltje allergisch voor verkapte reclame.
3. Interview je slim
Wil je jezelf profileren op een thema waar je jezelf nog geen expert in voelt? Interview dan organisaties of individuen die een autoriteit op dat gebied zijn. Je wordt er zelf wijzer van, maakt nieuwe contacten of doet bestaande contacten een plezier (want zij willen zich vast ook profileren als professional). Bovendien associeert de buitenwereld ook jou voortaan ook met dit onderwerp.

